Powrót do strony "Artykuły"
Powrót do strony "Wszystko o V tomie"
Newswwek-logo

Przedstawiam Wam artykuł pt: "Czary znowu ruszyły" napisany przez pana Tadeusza Zachurskiego, który ukazał się w tygodniku Newsweek Polska, w numerze 25/03.

linia

Za kilka dni w USA premiera piątego tomu przygód Harry'ego Pottera. Wydawcy zadbali, by ta maszynka do zarabiania pieniędzy i tym razem nie zawiodła.

Harry Potter jest nie tylko najsłynniejszym na świecie czarodziejem. To znak firmowy - taki sam jak logo "Gwiezdnych wojen", a nawet Coca-Coli czy Marlboro. Jest już w większym stopniu produktem konsumpcyjnym niż dziełem literatury dla dzieci.
To dlatego premiera piątej części sagi, zapowiadana na północ 21 czerwca, w godzinę duchów najkrótszej nocy roku, otoczona jest ścisłą tajemnicą. Treść książki jest strzeżona pilniej niż wygląd najnowszego modelu Mercedesa, który zadebiutuje podczas salonu samochodowego w Genewie. Wiadomo natomiast, że "Harry Potter i zakon Feniksa" zostanie równocześnie opublikowany w Kanadzie, Wielkiej Brytanii, Singapurze, Australii, Nowej Zelandii, RPA i w Stanach Zjednoczonych. Wiemy też, że najnowszy "Harry" będzie liczył 255 tysięcy słów, 38 rozdziałów i 896 stron. Więcej niż poprzedni tom - "Harry Potter i czara ognia", który miał 191 tysięcy słów, 37 rozdziałów i 752 strony.
Już dziś 8 milionów wydrukowanych książek piętrzy się na paletach transportowych w plastikowych zgrzewkach w składach największej światowej internetowej księgarni Amazon.com i jej konkurenta - tradycyjnej sieci księgarskiej Barnes and Noble. Ta potężna porcja czarów jest strzeżona przez uzbrojonych strażników, alarmy i system kamer wideo.
Wydawnictwo Bloomsbury, brytyjski wydawca książek 38-letniej obecnie J.K. Rowling, w 20-stronicowym memorandum postawiło księgarzom drakońskie warunki. Książki muszą do północy 21 czerwca pozostać w zaklejonych pudłach. Księgarze nie mogli wcześniej obejrzeć nawet obwolut. Wiadomo jedynie, że książkom towarzyszą wywieszki z napisem: Nie przeszkadzać - czytam "Harry'ego Pottera", które dzieciaki będą mogły umieszczać na drzwiach swoich pokoi.
Bloomsbury traktuje te reguły poważnie; Co-op, sieć sklepów handlowych, która w roku 2000 złamała embargo i zaczęła (przez pomyłkę, jak utrzymują szefowie tej sieci) sprzedawać "Harry'ego Pottera i czarę ognia" kilka dni przed oficjalną datą publikacji, teraz nie otrzyma na dzień premiery ani jednego egzemplarza. Kiedy do sklepów Co-op nadejdzie pierwsza partia, konkurencyjne sieci handlowe będą już liczyły zyski ze sprzedaży trzech milionów egzemplarzy.
W składach Amazon.com dziennikarzom pozwolono tylko spojrzeć na szczelnie zamknięte pudła z książkami pachnącymi jeszcze świeżym drukiem. Pilnowały ich - oprócz uzbrojonych ochroniarzy - dwie wynajęte z pobliskiego zoo sowy, w świecie Harry'ego Pottera tradycyjni doręczyciele poczty. Jeszcze przed ukazaniem się piątej części przygód Harry'ego można jednak kupić CD (75 dol.) bądź audio kasetę (45 dol.) z nagranymi fragmentami książki, a Amazon.com oferuje dostarczenie książki w dniu publikacji (za opłatą 15 dol.).
Wszystko jest zaplanowane w szczegółach. 20 czerwca na nowojorskim Times Square gigantyczny zegar będzie odliczał minuty do pojawienia się książki w sprzedaży. Większość salonów największych sieci księgarskich, które w ostatnich latach całkowicie wyparły z rynku małe rodzinne sklepiki z książkami, otworzy swe podwoje o północy z 20 na 21 czerwca. Z kolei księgarnie sieci Barnes and Noble (630 domów książki) zorganizują konkursy ze znajomości książek J.K. Rowling - głównymi nagrodami będą wycieczki do "Anglii Harry'ego Pottera". W sklepach Waldenbooks (1200 sklepów na terenie USA) i w sieci Borders będą organizowane poszukiwania smoczych jaj z czekolady.
Nowy Harry Potter będzie reklamowany na billboardach ustawionych na bulwarze Zachodzącego Słońca w Hollywood, a w lipcu pojawi się też na tysiącach billboardów we wszystkich amerykańskich miastach - nawet tych, które uchodzą za zapadłe dziury. Amerykański wydawca porozumiał się ze znanymi drużynami bejsbolowymi (m.in. Seattle Mariners czy Baltimore Orioles), które na swoich stadionach zorganizują "Dni Harry'ego Pottera" z konkursami kostiumów.